Många e-handlare satsar resurser på bra innehåll och SEO (sökmotoroptimering), vilket är helt rätt: alla tjänar på att synas bra på Google.
Syns du inte så finns du inte sa man också förr i tiden när man pratade om reklam, i dagens läge är det minst lika sant men det handlar om Google och det handlar egentligen bara om Google för mer än 95 % av alla sökningar på webben görs idag på Google, och syns du inte där så finns du inte.
Men en fråga som ofta poppar upp när jag föreläser eller pratar med e-handlare är: hur mycket måste man skriva och vad är skillnaden på produktsidor och innehållssidor? Och måste man hantera dem olika för att optimera för Google?
Vi börjar med första frågan: Vad är skillnaden på produktsidor och innehållssidor?
Svaret är ganska enkelt. När det gäller innehåll på webben så brukar man skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext – som är skriven för en enskild produkt som presenteras på din sida – normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan handla om egentligen vad som helst som är relevant för din verksamhet och som också kan få sväva ut och ta mer utrymme.
Jobbar man med e-handel, så brukar man säga att produktsidorna är de sidor som på något sätt skapas automatiskt när du lägger in nya produkter (ofta i ditt PIM-verktyg eller direkt i din e-handelsplattform) medan innehållssidor är sidor som du får skapa helt själv (i det publiceringsverktyg du använder).
Ett annat vanligt förekommande uttryck när det gäller innehåll är brödtext. Bröd och text. Det betyder egentligen all den text på en webbsida som inte är rubriker, bildtexter och sånt: helt enkelt allt det matiga – brödet – på sidan.
Ett vanligt fel som kan straffa sig är att sidor på din sajt helt saknar brödtext – till exempel produktsidor där det endast står en rad eller två av typen ”Röda vantar av 100 % ull i flera storlekar”, men ingenting mer, ingen inspiration kring vad man kan använda produkten till och ingen anledning till varför just 100 % ull är ett bra material för vantar.
För både Google och dina användare så blir sidan då väldig grund, det saknas helt enkelt ett djup som både förklarar och ”säljer in” in produkt.
Men hur mycket innehåll måsta man ta fram på en sida för att kunna ranka bra på Google? Svaret är att det beror på marknad, det vill säga vilket land vi pratar om och ju mindre marknad desto mer kommer du undan med. Just nu.
Då tar vi andra frågan: Hur mycket måste man skriva och bör man hantera produktsidor och innehållssidor olika?
Ja, det krävs mer innehåll på en innehållssida men en bra tumregel när det gäller text är 150–300 ord för en produktsida och 500–1.500 ord för en innehållssida, allt beror på hur stor konkurrensen är på Google för just din produkt eller det ämne du tar fram innehåll för.
Här är ett exempel på en produktsida med drygt 170 ord där webbbutiken Dammtussen presenterar Twinner dammsugarmunstycke med en bild och en video.
På produktsidan bör du ha minst en bild gärna fler, men på innehållssidan bör du ha minst två eller tre bilder. Du får gärna ha med rörligt innehåll också, till exempel instruktionsfilmer kan fungera mycket bra på en produktsida.
Tänk också på att undvika så kallat ”duplicerat innehåll”, det vill säga att samma innehåll finns på flera ställen på din webbsida (eller på andra webbsidor på nätet). Google och andra sökmotorer gillar inte alls när samma innehåll finns på mer än ett ställe – de kommer försöka avgöra vilken sida som är den rätta och som ska ranka i träfflistan.
Har du då duplicerat innehåll finns risken att Google tar en annan sida än den du tänkt dig, och i allra värsta fall tar Google en extern sida där samma innehåll ligger (och du rankar inte alls).
Men om du av någon anledning måste ha exakt samma innehåll på flera sidor så finns en lösning som kallas canonical tag (definiera en kanonisk sida som är den du vill att Google ska se som ”originalet” när sidor liknar varandra eller till och med har samma innehåll), som egentligen är överkurs för en introduktion till att skriva texter men kort uttryckt är en kodsnutt som visar vilken sida som är originalet på din sajt. Be din tekniker eller det företag ni jobbar med att se till att den koden finns på plats. I en del publiceringsverktyg finns redan denna funktion inbyggd.
Hur långt är då 1.000 ord? Den här bloggposten är lite drygt 800 ord lång (med en bild), så du bör sträva efter att skriva något mer när du ska ta fram en innehållssida och vill konkurrera med andra relevanta sidor på Google. Ju större konkurrensen är, desto mer relevant innehåll behöver du skapa för att kunna ranka på ditt innehåll.
Relaterade länkar:
SEO Best Practices for Canonical URL’s (MOZ Whiteboard Friday)