Webbkatalogen Infoo.se, tidigare SUNET-katalogen i folkmun och Svenska Webbplatser (som officiellt namn under sin tid på KTH), är en webbkatalog med anor redan från KTHNOC och en del av internets vagga i Sverige. Som sedan hamnat mer i skymundan och som även fått utstå en hel del kritik när KTH slutade finansiera katalogen och Infoo.se därför fick börja ta ut en granskningsavgift av företag för att kunna ha en redaktion som granskar de inkommande länkarna (medan privatpersoner och organisationer fortfarande är med utan att erlägga någon avgift).
Jag måste erkänna att jag har en faiblesse för sajter som varit med sedan starten i början eller mitten av 1990-talet, vilket ju kan bero på att det var den period jag själv började upptäcka nätet och blev helt såld – plus att jag är passionerat intresserad av sökmotorer och Svenska Webbplatser var Sveriges första sökmotor (även om det inte var ett fritextsök som vi är vana vid idag).
För ett antal år sedan var ett antal goda vänner till mig med och hjälpte KTH att göra ett omtag på SUNET-katalogen, genom att modernisera sajten något, ändra namn och utseende, och även hitta en affärsmodell som skulle hålla över tid så att redaktionen skulle kunna få betalt för sitt granskningsarbete även efter KTH slutat finansiera verksamheten.
Under ett antal år har även min fru arbetat med det redaktionella arbetet, så jag har på nära håll följt projektet. Ett fel man gjorde i början var – precis som Klarna på senare tid kritiserats för – att sända ut fakturor via e-post. Som många företag missade och när sedan påminnelsen kom, så blev mottagarna (med rätta) upprörda. Även om den avgift som Infoo.se tar ut på ett antal hundralappar per år knappast är problemet.
Hur som helst, det roliga är att webbkatalogen fått ett uppsving på sistone. Nya sajter behöver en skjuts i synligheten genom att kategoriseras, indexeras och hamna i en relevant kategori på Infoo, och fler företag tycker att kostnaden är mycket rimlig.
Infoo.se omnämns även i utmärkta boken ”Guldläge på nätet: sökmotoroptimering för alla”. Ur boken, som är en startbok för den som vill lära sig mer om Google och SEO, som även täcker området Länkkataloger:
”I Sverige finns det ett fåtal kataloger som fortfarande kan vara värda att finnas med i. Den största är Infoo.se, för privatpersoner är det gratis att registrera en sajt där och länken kan ge ett visst förtroende.”
Kul att Magnus Bråth och Michael Wahlgren uppmärksammar Infoo.se. Dock finns det mycket mer att göra för att lyfta webbkatalogen till nya nivåer. För att få denna gamla internet-ikon att vara ännu mer relevant – för såväl besökare som de webbplatser som registrerat sig.
Not:
Sommaren 2019 var det dags för en nylansering av Infoo.se som numer ligger på en WordPress-plattform med WooCommerce som e-handelslösning. Den nya versionen av Infoo.se är utvecklad av Vildmarksdata som arbetar med utveckling och drift av WordPress sedan 2010.
Not:
Sedan slutet av 2022 är det Leadson AB som driver Infoo.se och det redaktionella arbetet på sidan.
Not:
2 mars 2023 fyllde Infoo.se 30 år och är därmed en av Sveriges äldsta webbplatser och Sveriges första sökmotor.