Mer om Christer Pettersson

Christer-Pettersson-High-Resolution

Jag har arbetat med digitala medier, digital marknadsföring och e-handel (allt från B2B och B2C till marknadsplatser som Amazon, CDON och Fyndiq) sedan 1998, när jag började på tidningen Internetworld som gavs ut av IDG, Sveriges största mediehus inom it, teknik och affärer.

Efter IDG började jag på Eniro som onlineansvarig 2001, först för Gulasidorna.se men sedan som ansvarig för Eniro.se.

Sedan arbetade jag i olika roller på Eniro – som till exempel Nordic Search Manager och Country Manager Products & Services – fram till 2010. Efter en snabb runda på ett start-up med fokus på användaromdömen och produktrekommendationer gick jag sedan tillbaka till IDG för att under två år arbeta med digitalisering av förlaget som marknadschef och e-handelsansvarig för IDG:s konsumentprodukter.

Från årsskiftet 2013/2014 jobbade jag på Apollo Travel Group som Nordic E-commerce Manager och från slutet av 2015 var jag på Arvato, en del av mediekoncernen Bertelsmann, där jag fram till 2019 jobbade som e-handelschef men även som marknadschef i den svenska delen.

I början av 2019 blev jag sedan ansvarig för e-handel (B2B, B2C och marknadsplatser) och digitalisering på Hultafors Group, ett svenskt företag som med ett antal starka varumärken som Snickers Workwear, Hultafors Tools, Hellberg hörselskydd, WIBE Ladders och Solid Gear arbetsskor bildar en unik produktfamilj för professionella hantverkare.

Efter fyra år på Hultafors Group hittar ni mig nu på Bluestep Bank (en nordisk nischbank som tillhandahåller bolån, samlingslån och pensionärslån) som Chief Customer Acquisition.

Jag har även skrivit ett tiotal böcker, såväl facklitteratur som mer skönlitterärt. Till exempel Sökmotormarknadsföring: så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna (tillsammans med Urban Lindstedt) och barn- och ungdomsboken Ligan på Koh Lanta och E-handel för alla som utkommer i mars 2024.

Boken Gräv guld i dina egna kanaler

Min bok om e-handel, SEO och content marketing, Gräv guld i dina digitala kanaler, som handlar om hur du kan sälja mer på nätet utan att köpa mer reklam utkom 2017. Läs mer om boken och om HOI Förlag här

Min senaste bok, som endast finns som ljudbok, heter SEO för alla och utkom 2019. Det är en enkel handledning i sökoptimering eller sökmotoroptimering för dig som vill få det grundläggande rätt på din sajt eller din webbutik för att kunna ranka så bra som möjligt på Google och andra sökmotorer som Bing (som fortfarande har några procent kvar av sökmarknaden i Sverige).

Jag föreläser gärna och ni når mig på: christer [@] gmail.com eller via LinkedIn – Christer Pettersson.

2018 – 2023 har jag bland annat föreläst på följande poddinspelningar och event runt om i Sverige:
D-Congress i Göteborg, 8 mars 2018
Kalmar Science Park i Kalmar, 13 mars 2018
E-handelsdagen 7H i Borås, 21 mars 2018
Marknadsföreningen i Jönköping, 10 april 2018
Emeet i Helsingborg, 11 april 2018
VFM 18, Världens farligaste möte i Göteborg, 22 maj 2018
Webbdagarna i Göteborg 27 september 2018
Marknadsföreningen i Västerås, 18 september 2019
Borås Yrkeshögskola, 24 september 2019
Webbdagarna Göteborg, 25 september 2019
B2B Online Oslo, 29 januari 2020
Almi Digital kickstart, 10 juni 2021
Savant eCommerce Stockholm, 26 april 2022
PostNord Retail Day, 13 september 2022
E-handelstrender: Åren som förändrade allt och inget inom svensk e-handel, 26 januari 2023
B2B-podden: Content marketing och den digitala kundresan, 12 maj 2023

VFM 18 Christer Pettersson

Röster om föreläsningar (1 timme) och  workshops (2-3 timmar) jag hållit under de senaste  åren:

Vill bara säga att det var en superintressant föreläsning du hade förra veckan i stadshuset i Västerås!

/Västerås 18 september 2019

Hej Christer!
Tack för en intressant och tankeväckande föreläsning.
Jättebra att du skickar ut din presentation efter föreläsningen.
Det kommer vara en bra lathund att ha med sig!

/Västerås 18 september 2019

Ett stort tack för en mycket intressant och bra föreläsning idag på Racketcentrum i Jönköping. Under åren har jag varit på många marknadsföreläsningar, din stack ut på många sätt – tydlig, enkel med många konkreta tips. Mycket bra! 

/Jönköping 10 april 2018

Stort tack för slides och för en givande och konkret föreläsning. Stor kunskap förmedlad på ett givande och inspirerande sätt utan för mycket teknikfloskler. Gillade särskilt din inställning till att bra ärligt content är king.

/Borås 21 mars 2018

TACK för en mycket inspirerande föredrag igår vid frukostmötet! Enkelt, greppbart, strukturerat och trevligt 😊!

/Borås 21 mars 2018

Vill du se tidigare presentationer kan jag rekommendera filmen om content marketing för e-handel från DIBS E-handelsskola i maj 2017.

DIBS E-handelsskola: Content marketing för E-handel med Christer Pettersson på arvato from DIBS on Vimeo.

Läs om boken och GDPR

Disclaimers

Alla inlägg på Datadrivet.se är helt baserade på min egen erfarenhet och mina egna synpunkter och åsikter, och är inte alls skrivna för att på något reflektera nuvarande eller tidigare arbetsgivares inställning eller position i olika frågor. Detsamma gäller när jag skriver Ehandelstips.se eller andra webbplatser.

För transparensens skulle kan kanske följande också vara värt att nämna:

Jag skriver och gästbloggar gärna på andra bloggar med inriktning på datadrivet, digital marknadsföring, digital transformation och e-handel.

Min fru är aktiv inom e-handel och driver Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar, dammsugarfilter och dammsugarmunstycken på nätet, vilket är ett högst konkurrensutsatt segment.

Hon driver även sidan Bröllopsdagar som är en informationssida om vilka årsdagar som finns, men som även har tips kring till exempel bröllopspresenter och annat inför och efter ett bröllop.

Mellan 1994-1995 var jag även verksam som chefredaktör för tidningen Ny Litteratur! och jag var även med och drev bokförlaget Astrate Förlag mellan 1994 och 2014.

Ett svar på ”Mer om Christer Pettersson”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *