Något som verkligen exploderat den senaste tiden – och inte minst sedan ChatGPT lanserades i november 2002 – är AI och tillgången till AI-verktyg som kan underlätta och effektivisera ditt arbete som e-handlare.
ChatGTP från OpenAI (som startades 2015 för att främja utvecklingen av AI) brukar beskrivas som en chattjänst eller en virtuell hjälpreda som du kan interagera med och som du kan få att utföra olika uppgifter.
Som att skriva text, översätta och korrekturläsa. Du kan helt enkelt i chattformat föra konversationer med ChatGTP och även ge tjänsten instruktioner (så kallade promptar) och en prompt är helt enkelt en fråga med medföljande beskrivning.
Så ChatGTP och e-handel går bra ihop, det handlar mest om att du över tid ska bli bättre på att nyttja allt det som detta AI-verktyg kan göra och då inte minst genom att nyttja promptar på bästa möjliga sätt.
Läs mer om vad en prompt är hos Moderskeppet.se.
Vad påverkas av AI?
Områden inom e-handeln som påverkas av AI är till exempel den personliga kundupplevelsen (där AI kan användas för att skapa personliga shoppingupplevelser med rekommendationer och erbjudanden i realtid), kundservicen (där AI-drivna chattlösningar och virtuella assistenter kan effektivisera kundtjänsten – även om det gäller att inte tappa den personliga känslan vid kontakt med kundservice) och optimerad logistik och lagerhantering.
Men en av de allra mest intressanta möjligheterna med AI för e-handlare ligger nog i hanteringen eller framtagning av text – det vill säga att ta fram, översätta och lokalanpassa text. Där kan ChatGTP och andra verktyg göra detta arbete mycket effektivare och till en mycket lägre kostnad – även om det fortfarande är att rekommendera att låta AI-verktygen göra grovjobbet och sedan låta duktiga skribenter putsa och se till att slutprodukten blir både felfri och unik.
Så är du en e-handlare med många produkter och ett löpande inflöde av nya produkter och du dessutom är aktiv på flera marknader – då kan du verkligen spara tid och pengar genom att nyttja kraftfulla AI-verktyg eller samarbeta med företag som kan tillhandahålla dessa tjänster, som till exempel Contentor och MakesYouLocal.
AI och dina leverantörer
Men kommer inte AI vara en del av de flesta verktyg och leverantörslösningar som du kommer nyttja framöver? Jo, precis så är det. Det kan gälla datadriven köpt marknadsföring, skapande av nytt innehåll, funktioner i dina betallösningar, dynamisk
prissättning – och inte minst inom mitt eget favoritområde: SEO (organisk trafik).
SEO är viktigare än någonsin för e-handlare och lyckas du attrahera relevant trafik från Google som du inte betalar för innebär du också att du både kan ha resurser att driva tillväxt (via köpta medier) samtidigt som du har ett lönsamt flöde av icke-betald trafik.
Läs mer om AI, Google och innehåll hos byrån Sunbird från Malmö.
Måste man kunna AI för att bli en bra e-handlare?
Så de framsteg som sker löpande inom AI kommer både du och dina kunder att dra nytta av, och då framför allt för att AI och dess möjligheter kommer förbättra de system och de verktyg du använder.
AI och e-handel: måste du då ligga i framkant kring vad som händer inom artificiell intelligens? Nej, lika lite som du behöver bli en vass programmerare för att bli en bra e-handlare behöver du inte heller bli expert på AI. Men: häng med i utvecklingen och välj de leverantörer och verktyg som skapar mest värde för dig och din e-handel – så får du nyttan av AI på köpet!
Läs mer om AI-verktyg som du kan ha nytta av i ditt arbete hos Ny Teknik (kostnadsfritt konto krävs för att läsa).
AI-verktyg för marknadsföring och försäljning
Länkar till bra AI-verktyg för e-handel och digital marknadsföring:
ChatGPT – skriv frågor och instruktioner (promptar) och få ut såväl svar som text du kan använda (dock: se till att läsa igenom texten ordentligt och justera och redigera så den blir korrekt och som du vill ha den vad gäller stil och tonalitet).
DALL-E – skapar bilder utifrån en textbeskrivning.
Gemini (Google Bard) – Google Gemini svarar likt ChatGPT på frågor och skapar text.
Midjourney – populärt verktyg som skapar bild av text.
Delar av denna text om AI och e-handel kommer från den nyutgivna boken ”E-handel för alla” – en bok om e-handel och tillväxt.
Här hittar du boken:
E-handel för alla hos Adlibris
E-handel för alla hos Akademibokhandeln
E-handel för alla hos Amazon.se
E-handel för alla hos Bokus