Idag gick D-Congress (tidigare Distanshandelsdagen) för första gången av stapeln i Göteborg, tidigare har Borås (staden som ensam står för 25 % av all svensk e-handel) stått som värd för detta event i 37 år. Och det blev en succé direkt med bra talare, relevanta utställare och bra teman för konferensen!
Programmet ägde rum parallellt på tre scener och man kunde snabbt utläsa tre huvudteman för dagen:
1. Globalisering och expansion utanför Norden.
2. Relevant och välskrivet innehåll som en framgångsfaktor för e-handeln.
3. Rätt betallösningar för att driva försäljning och konvertering på alla enheter som kunden väljer att använda.
Och jag måste säga att dagens behållning var alla tips som man som åhörare fick ta del tack vara att många föreläsare var generösa med sina erfarenheter, och inte fastnade i fällan att prata mest om sitt eget företag.
Jag har samlat ihop fem av dessa tips som jag fick med mig efter att ha spenderat det mesta av dagen på Innovationsscenen:
1. Det tar lika lång tid att lansera på en liten marknad som på en stor marknad, så välj med omsorg i vilken ordning du satsar utanför Sverige (och Norden).
2. Lansera aldrig en ny butik (på en ny marknad) som inte är genomarbetad och som känns lokal; det går inte att lura lokala konsumenter, så var alltid och ärlig och genuin i din satsning på ny marknader.
3. Innehållsmarknadsföring (content marketing) ska vara ett pågående arbete, en process att löpande skapa relevant och värdefullt innehåll för kunderna, inte en tidsbegränsad insats eller en enstaka kampanj. Och rätt utfört kan innehållsmarknadsföring vara riktig SEO-nektar.
4. Att bygga varumärket och våga sticka ut, kan vara en möjlighet att slippa konkurrera bara på pris, och även en konkurrensfördel gentemot internationella aktörer som börjar visa intresse för Norden och den e-handelstillväxt vi har här.
5. Se till att alltid ha en anpassad kassa, med de betalsätt som kunderna efterfrågar, för alla enheter och alla marknader. Att ha en kassa som inte fungerar bra i mobilen, eller att lansera en butik i Finland utan direktbetalning i bank, är ett säkert sätt att misslyckas.