Digitala trender 2014 – och två konkreta möjligheter för ditt företag

Igår hade Carat ett kundevent på temat ”2014 års trender”. Som den amatörtrendspanare man är, så var jag på plats, medveten om att en hel del skulle handla om giraffen Marius och ”binge watching”.

Efter att ha gått igenom en rad spännande innovationer som Apple Healthbook, söktjänsten Jelly och Googles satsning på autonoma bilar utmynnade seminariet i några konkreta konsekvenser av de trender vi ser här och nu:
1. Automatiseringen går snabbt, inte minst kring medieköp. Automatiserad handel/RTB och Programmatic Buying kommer vara buzzwords under hela 2014. Men över tid kommer automatiseringen slå igenom på mängder av områden, som fordon som framför sig själva, e-handelsleveranser med drönare och automatiserade hem med brandvarnare som pratar med varann.
2. Transparens är allt – rekommendationer, öppenhet, låt kunderna prata med varann. Co-creation är ju också ett trendord 2014, och värdet av att engagera kunderna – och få dem att känna dig delaktiga – i produktutvecklingen går inte att överskatta. Carat lyfte fram My Starbucks Idea, som ett konkret exempel på kundengagemang. På Apollo har vi för en tid sedan lanserat just en tjänst där kunderna får prata med varann som vi kallar ”Fråga en gäst”. Det är bara att gå in på ett hotell, vilket som helst på Apollo.se, och sedan ställa en fråga till tidigare resenärer som delar med sig av sina erfarenheter.

Så, vad gör ni kring automatisering och transparens/co-creation?

Har ni produkter eller processer där automatisering kan bli verklighet?

Och vad har ni för möjligheter att vara ännu mer transparenta och bjuda in era kunder ännu mer – så de känner sig mer delaktiga och även kan påverka utvecklingen framåt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *