Hur stavas hotell? För ett antal år sedan, när jag hade förmånen att jobba i resebranschen, en näring där SEO är av största vikt och konkurrensen i Googles träfflistor (”SERP:en”) stenhård, var felstavningar någonting vi verkligen brottades med.
Hotel eller hotell? Hotell stavas med två l på svenska och med ett l på engelska. Men hur skulle vi hantera det faktum att ungefär lika många sökte på ”hotel” med ett l, som sökte på det korrekt stavade ”hotell” med två l?
Och hur skulle vi hantera att så många som vill resa till det folkrikaste spansktalande området på jorden – Mexiko – stavade detta land med ”c”: Mexico?Vi kunde ju inte gärna stava fel med flit, det skulle inte se klokt ut.
Men det är ju inte bara resebranschen som har en utmaning med felstavningar och SEO: andra vanliga felstavningar som kan påverka vissa branscher är konferans och konferens (för konferensanläggningar) och medecin och medicin (för den som är i läkemedelsbranschen). Och förstås den klassiska felstavningen resturang istället för restaurang, som kan drabba krögare.
Felstavningar – lösningen för SEO
Lösningen? Det fanns ju ingen patentlösning på denna utmaning, men vi ville naturligtvis ranka på Google oavsett om den som letade efter logi stavade med ett eller två l, och samma sak för de som ville besöka Yucatán – oavsett om de stavade landet med c eller k.
En sak vi gjorde då, och som förvisso fungerade rätt bra, var att släppa fram användarna och kunderna. De fick skriva recensioner och tidigare resenärer fick svara på frågor från kommande resenärer, som publicerades på sajten. På detta sätt fick vi in vanliga felstavningar på vår webbplats utan att behöva stava fel med flit – och dessutom på ett naturligt sätt.
Mer om felstavningar och SEO
Men fungerar det idag? Och är felstavningar ens en fråga idag, när Google blir allt bättre på att förstå syfte och sammanhang?
Jag fick något av en déjà vu idag när vi reste genom Härjedalen och passerade tätorten Sveg med sin karakteristiska träbjörn mitt i byn.
Men den här bloggposten handlar ju inte om centralorter i Härjedalens kommun eller om björnar i trä utan om hur gemene man stavar och söker, och när vi svänger ut från Sveg och tar väg E45 mot Hudiksvall ser jag ett hotell som har en skylt på taket med texten ”Hotel”, men som längre ned på fasaden har två utstickande skyltar med stavningen ”Hotell”.
Och då slog det mig: är detta fortfarande ett problem? Eller har Googles jakt på söksyfte (eller sök-intention) fixat detta?
Jag gör ett test och söker på ”hotel Sveg” och ”hotell Sveg” och får två något olika träfflistor (där träffarna rankas olika). Det ser säkert bättre ut än för 7-8 år sedan, men det ser ut som Google har en liten bit kvar med syfte och sammanhang.
Hur ser det ut för dig och ditt företag? Felstavningar: är det en relevant fråga när det gäller SEO?
Var stavar man bäst i Sverige?
Till sist, för att göra denna historia komplett, sökte jag på Google Trends (mars-april 2023) för att se hur många som stavar fel, dvs. skriver ”hotel” när de söker på Google.
Som boende i Stockholm måste jag tyvärr erkänna att de som stavar allra sämst i Sverige är de som bor i Stockholm län där hela 59 % stavar fel.
Vilka som stavar bäst? Inte helt oväntat de som bor i Jämtlands län där tätorten Sveg ligger (här stavar hela 65 % rätt) och de som bor i närliggande Västernorrlands län (där 67 % stavar rätt).
För att avsluta med något positivt så ser det bättre ut för det närliggande sökordet ”konferens”: här stavar majoriteten rätt i alla delar av Sverige och andelen felstavningar uppgår bara till c:a 5 % i större län som Stockholm och Skåne (källa: Google Trends för det senaste året).
Artikeln ursprungligen skriven i februari 2021, men den är uppdaterad i april 2023.
Spännande ämne! Personligen – när jag ser felstavningar så vill jag omedelbart lämna siten. Jag tycker det ser oprofessionellt ut. Detsamma gäller svengelska – trots att jag själv precis skrivit ”siten”