Under 2019 har jag hållit en del föreläsningar och kurser i content marketing och SEO, även om det varit färre än tidigare år då jag i våras bytte arbetsgivare till Hultafors Group – en ny utmaning som jag nu satsar 100 % på för att se till att den digitala resan för varumärken som Snickers Workwear (arbetskläder), Hellberg (hörselskydd), Hultafors (handverktyg) och Solid Gear (skyddsskor) blir så bra som möjlig på alla de marknader där vi är verksamma.
Men, några föreläsningar och kurser i content marketing blev det under 2019 och det kommer även bli några under 2020.
Den mest spektakulära föreläsningen under 2019 var i Västerås där den mycket aktiva lokala Marknadsföreningen MiV hade anordnat ett seminarium i kommunhuset om content marketing där jag sedan fick förmånen att stå i talarstolen i den runda och utsmyckade lokalen med parkettgolv av ek och vävnader av Kaisa Melanton på väggarna. Det var både välbesökt och väldigt speciellt. Jag har besökt många marknadsföreningar runt om i Sverige och avdelningen i Västerås, likt till exempel avdelningarna i Jönköping och Stockholm, har verkligen många intressanta aktiviteter i sin kalender med stort fokus på nyttig kunskap och nyttiga verktyg för medlemmarna.
Ett annat mycket professionellt event var Webbdagarna i Göteborg där jag höll en workshop om content marketing och SEO för de som redan hade mig sig en del kunskaper i dessa ämnen – det blev riktigt bra och det kändes extra positivt att få göra det i en lite mindre skala och det blev en mer interaktiv session än många andra föreläsningar.
Under våren 2019 deltog jag även på Webbdagarna i Stockholm och under hösten 2019 på ett event om innehåll och trafik med efterföljande workshop på Borås Yrkeshögskola för elever och företag i Boråstrakten.
2020 kommer jag börja i januari med en föreläsning i Oslo om B2B content marketing och varför innehållsmarknadsföring ofta är ännu mer relevant för B2B än för B2C. Det är Ehandel som anordnar B2B Online Oslo den 29 januari 2020.
Längre fram i vår blir det avancerad SEO i Malmö på Internet i fokus 21 april 2020. Då kommer jag prata om intressanta aspekter på SEO som ingen eller få pratar om: Ta din SEO-förståelse till nya höjder: det ingen skriver om, men som du vill veta allt om!
Min målsättning är även att skriva en uppföljare till ljudboken SEO för alla, en ljudbok om SEO för nybörjare, som jag skrev under 2019. Denna gång blir det dock fler författare och arbetstiteln är SEO för avacerade för dig som vill veta ännu mer om att ranka bra på Google.