Vad är din affärsidé? Om du ska starta eller vidareutveckla en e-handel så börjar all försäljning med en produkt eller tjänst som en kund är beredd att betala för, och din affärsidé kan kort beskrivas som en definition av vad du ska sälja, hur du ska sälja det och till vem du ska sälja.
En affärsidé skulle också kunna definieras som en beskrivning av hur du ska få ditt företag att tjäna pengar och gå runt – det vill säga var dina intäkter ska komma ifrån.
Erbjud något unikt
Ska du ge dig in i en konkurrensutsatt bransch på nätet är det dessutom oerhört viktigt att du erbjuder något unikt, något som du gör bättre än övriga aktörer och som ger dina kunder något mer – till exempel löser ett problem för kunderna.
Detta brukar i säljsammanhang kallas USP (Unique Selling Point) och beskriver din produkts unika egenskaper eller fördelar gentemot konkurrenter. Helt enkelt din unika konkurrensfördel, något som du har eller erbjuder som dina konkurrenter inte har.
Exempel på e-handlare och deras unika position
Om man tar ett par konkreta exempel som har koppling till e-handel så kan vi börja med Adlibris och Bokus som varit igång i snart trettio år: de säljer böcker (idag såväl tryckta böcker som digitala böcker) på nätet till alla bokintresserade läsare online, som är ute efter ett stort sortiment av böcker till lågt pris. I detta fall är ”böcker” företagens vad, ”på nätet (e-handel)” deras hur och ”bokintresserade läsare online” deras vem.
Och den USP som Adlibris och Bokus hade när de startade, och som de har kvar än idag jämfört med traditionella bokhandlare, är ett stort sortiment av böcker till lågt pris. Eller ”över 10 miljoner titlar”, som Bokus skriver. Det finns helt enkelt fler böcker att välja på för den som e-handlar böcker – och till lägre priser – än i en fysisk bokhandel.
Service som unik position
Ett annat konkret exempel är Skincity, som säljer hudvårdsprodukter från ett drygt 60-tal varumärken på nätet. Här är just ”hudvårdsprodukter” företagets vad, ”online” är deras hur och ”köpstarka kunder intresserade av professionell hudvård och
makeup” deras vem.
Men vilken USP har Skincity? Det finns ju mängder av e-handlare som säljer produkter för hudvård online. Det intressanta med Skincity är att det inte är själva produkterna som är det unika, utan paketeringen och den service du som kund får.
Om du besöker Skincity.se kan du få hjälp av utbildade hudterapeuter. Du kan också göra ett personligt hudtest och få förslag på produkter baserat på detta test. När sedan leveransen kommer är den fint förpackad och det följer med en liten gåva.
Så den USP Skincity använt sig av är kort och gott personlig kundvård och service – något som kan vara svårt på nätet men också väldigt kraftfullt om man lyckas.
Så: vilken affärsidé har du för din e-handel? Och vad kan du erbjuda som är unikt gentemot dina konkurrenter?
Amazon och Apotea: brett sortiment, bra priser och snabba leveranser
Två exempel på riktigt framgångsrika e-handlare är Amazon och Apotea: båda erbjuder ett brett sortiment till bra priser och med snabba leveranser. Men detta är inte en bra position för dig att ta!
Varför? För att den redan är tagen: riktigt breda och ledande webbplatser – breda som i fallet med Amazon med miljontals säljare på sin marknadsplats som erbjuder i princip allt, eller breda i sin nisch (apoteksvaror) som Apotea – är en position som är oerhört svår att uppnå.
Det finns många intressanta citat av Jeff Bezos, grundare av Amazon, som handlar om kundupplevelsen. Här är ett som visar hur kundcentrerade Jeff Bezos och Amazon varit och är:
”The most important single thing is to focus obsessively on the customer. Our goal is to be earth’s most customer-centric company.”
Pär Svärdson, grundare av såväl Apotea som Adlibris, har ett annat bra tips:
”Satsa på en bransch som växer, så är det enklare att nå framgång.”
Och han har ju följt sitt eget råd vid båda dessa bolagsbyggen – bokförsäljningen kom först, men under pandemin flyttade även försäljningen av apoteksvaror ut på nätet på allvar.
Så: gör inte som Amazon och Apotea – men inspireras av deras bolagsbyggen och deras kundfokus.
Detta är ett utdrag ur boken ”E-handel för alla”, utgiven 2024 av Spjut Förlag.
Just nu kan du beställa boken till specialpriset 229 kronor inklusive frakt i ett samarbete med e-handlaren Damtussen.se
Läs mer om e-handelsboken ”E-handel för alla”