De senaste åren har även influencer marketing, marknadsföring via och i samarbete med profiler på nätet (”influerare”), vuxit i popularitet och en av de största framgångssagorna de senaste åren är klockföretaget Daniel Wellington, vars framgång bottnar mångt och mycket i företagets satsning på influencer marketing och på egna sociala kanaler.
Samtidigt har content marketing, eller innehållsmarknadsföring, varit populärt en längre tid och det är lätt att förstå varför: genom att bjuda dina kunder och dina besökare på relevant och engagerande innehåll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre, och bli mer lojala mot dig och dina produkter.
Men finns det en motsatsställning mellan content marketing och influencer marketing, det vill säga mellan att satsa på eget engagerande innehåll eller att satsa på att synas tillsammans med inflytelserika personer och det innehåll de tar fram och sprider?
Jag har skrivit en längre bloggpost på bloggen på Arvato om content marketing och influnce marketing som du hittar här
Läs mer om content marketing:
Nå ut med outreach
Experttips content marketing
Content marketing och B2B
Content marketing och marketing automation