E-handeln växer så det knakar, år efter år, och ett bolag som vuxit minst lika snabbt som e-handelsbranschen är Klarna, ett bolag som redan från start gått längre än många andra betalföretag när det gäller att hjälpa e-handlare att sälja mer och växa sin verksamhet.
En milstolpe för Klarna var när den integrerade kassan, Klarna Checkout, där alla stora betalsätt finns integrerade i en lösning, lanserades i slutet av 2012. Men mycket har hänt sedan dess: den mobila trafiken har exploderat, nya betalaktörer med fokus på enkelhet – som Braintree och Mondido – har tillkommit och gamla konkurrenter har inspirerats av Klarnas one-stop-shop-lösning och har byggt egna, integrerade kassor där en e-handlare bara behöver göra affärer med ett företag för att kunna erbjuda en rad betalsätt.
Vi har träffat Olov Eriksson, Group Product Manager för Klarna Checkout, för att få veta mer om det som händer på betalmarknaden just nu och vad det innebär för e-handlare och konsumenter.
Det är ju snart tre år sedan ni lanserade er integrerade kassa, Klarna Checkout – vad har hänt under de här åren?
Det har hänt jättemycket: vi optimerar löpande och konverteringen för lösningen går uppåt. Även andelen mobila köp är markant större nu än vid lansering. Klarna Checkout är ju en mobilanpassad kassa, men det finns handlare som inte ännu har en mobilanpassad butik men som ändå använder vår kassa. Och bara att mobilanpassa kassan brukar ha en bra effekt för butiken.
I början av 2015 lanserade vi även Mitt Klarna, som har varit mycket populärt bland konsumenter där de kan gå in och se och hantera sina köp och betalsätt själva.
Från början var Klarna Checkout en kassa som ni hanterade för e-handlare, men ni har över tid börjat jobba mer och mer med texter, tack-sidor och andra konverteringshöjande aktiviteter?
Det stämmer, vi har optimerat många delar i betalningen, t ex vad vi skriver och alla grafiska element. Även flöden har vi optimerat, som när i tiden vi exponerar betalsätt – och vilka betalsätt det är – för kunder. En annan sak är att vi blivit mycket bättre på att använda vår nätverkseffekt, d v s använder man samma enhet, mobil eller dator, ska man inte behöva fylla i sina uppgifter igen. Ofta är det bara några få procent som idag behöver fylla i mer än e-postadress och postnummer, vilket underlättar för konsumenten.
I vilka länder har ni lanserat er integrerade kassa?
Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Österrike och Storbritannien. Och vi håller på med USA nu. Danmark är inte live än, men vi kommer gå live där också. Vi vill gärna etablera oss i kluster geografiskt, så därför vill vi täcka hela Norden, och Danmark är en väldigt spännande e-handelsmarknad. Och nu när vi är ett betallösningsbolag, och inte bara ett fakturabolag, så är det också mer aktuellt att gå in på marknader som Danmark där fakturabetalning inte varit så stort.
Och inom kort lanserar ni en lösning för återkommande betalningar, som abonnemang?
Vi har redan ett antal butiker live idag för återkommande betalningar via abonnemang. Renodlade kortbetalningar får ofta problem vid abonnemang – en tredjedel av alla kort går ut varje år, vilket gör att abonnemanget tar slut fast kunden inte sagt upp det. Plus att butiken ofta vet väldigt lite om kunden som betalat med kort, då det kan vara svårt att fråga de som betalar med kort efter adress, födelsedatum och andra uppgifter. Vilket i sin tur försvårar marknadsföring och segmentering.
Så vår abonnemangslösning kombinerar kort och faktura och är väl egentligen mer en funktion i Klarna Checkout, som en handlare kan aktivera. En annan intressant funktion i vår nya lösning för återkommande betalningar är att beloppet inte är statiskt vilket möjliggör för e-handlare att jobba med merförsäljning även för de som abonnerar. Däremot kommer vi inte tillåta långa bindningstider, som ett skydd för konsumenten.
Det här med uppförsäljning på tacksidan, kan du berätta mer om det?
Vi bygger faktiskt just nu en möjlighet att uppdatera ordern efter köpet och lägga till fler produkter. Många e-handlare vill ju inte jobba för mycket med merförsäljning innan konverteringen är klar, man vill helt enkelt ha fokus på avslutet först och undvika friktion, som t ex långa scroll-sidor med många produkter. Men nu kommer butiken kunna välja vilka produkter som ska visas på tack-sidan, helt produktspecifikt och enkelt via ett API till oss. Allt man lyckas sälja på tack-sidan blir ju en konkret bonus för butiken.
Är någon butik live med uppförsäljning på tack-sidan?
Nej, men vi siktar på lansering under våren med ett antal testbutiker, och inte så långt därefter för alla.
Ni går ju rätt långt i att hjälpa e-handlare att sälja mer – kan ni se att andra betalaktörer går samma väg, att hela branschen är på väg åt samma håll?
Det kommer absolut fler och fler konkurrenter, som blir bättre och bättre, men våra konkurrenter ser rätt olika ut på olika marknader. Vår förhoppning är ju att skifta fokus totalt sett och fokusera på konverteringen och vara med och driva den utvecklingen. Och vinnaren i längden är ju den betalaktör som gör det enklast och tryggast för konsumenten.
Sedan tycker jag inte att konkurrenterna har kopierat oss, jag ser det som positivt att vi alla går mot enklare betalningar och att vi har bra konkurrenter.
När ni tar över kassan för många butiker tar ni också över ansvaret för användarupplevelsen i slutet av köpet, hur tänker ni där?
Användbarhet och användarupplevelse (UX) har en central roll för oss och vi vill föra in UX i alla led. Vi har ett antal Product Designers anställda hos oss – som vi kallar de som jobbar med UX på Klarna – och funktionalitet och känsla är jätteviktigt för oss.
Ett annat val vi gjort för Klarna Checkout, som kommer synas mer framöver, är element som ska kunna ändras vad gäller t ex färg, så de passar in bättre med butikens övriga stil och formspråk – även om själva flödet är optimerat och detsamma för kunden. Klarna Checkout måste helt enkelt fungera i ett totalt UX-perspektiv för kunden.
Ni har ju ett visst antal betalsätt i kassan. Men hur är det med t ex PayPal och Swish, kommer vi få se dem i Klarna Checkout också?
Är det ett betalsätt som kan öka konverteringen på den lokala marknaden, så ska det finnas med. Jag skulle älska att ha Swish i Klarna Checkout. De har ju inte ett API för e-handel just nu, men framöver.
PayPal är viktigt på vissa marknader. Framför allt där eBay varit väldigt starka som Storbritannien, Tyskland och USA. I Norden har de inte en betydande markandsandel, som det ser ut idag. Men vi har inget emot PayPal, så det kan också bli ett alternativ vid någon tidpunkt. Och redan idag har vi ju olika lösningar för att hantera olika betalsätt, beroende på marknad.
Och hur är det med den hett efterlängtade B2B-betalningsmöjligheten, d v s att även företag ska kunna betala via Klarna Checkout?
Det stämmer, det finns en stor efterfrågan på att öppna upp för att företag ska kunna använda Klarna Checkout, framför allt i Norden. Dock kommer det inte vara B2B-betalningar med väldigt stora belopp, så vi kommer inte lösa all B2B-betalning online.
Det vi vill göra är att hjälpa våra butiker som är B2C att också kunna sälja sina produkter till företag.
Och när kommer det, det har ju varit en del datum kommunicerade tidigare?
Klarna kommer att kommunicera inom kort kring B2B-betalningar, mer kan jag inte säga just nu.
Vi tittar även på en International Checkout, som är ett reellt problem för kunder idag som vi gärna vill lösa. Vi vill ju att kunder från hela världen att kunna handla hos våra butiker.
Vi vill ju vara ett globalt företag, och vi vill att det ska gå att handla globalt med Klarna som betallösning.
Avslutningsvis: vad tycker du själv är mest spännande med att arbeta med e-handel?
Att få optimera saker och lösa problem. Och få träffa så många handlare och så många konsumenter.
Och vad är ditt bästa råd till e-handlare för att optimera bättre och konvertera mer?
Mitt bästa råd är att löpande träffa konsumenter, låta konsumenter testa dina sidor och sitta bredvid. Då tycker jag att man lär sig mest. Det dyker alltid upp något nytt. Så testa din egen sida tillsammans med dina konsumenter!