Årets tema på e-handelseventet ”Världens Farligaste Möte” i Göteborg 22 maj i år, arrangerat av Star Republic, var: sjätte sinnet.
Jag gick all-in och höll en dragning på temat: lita på din magkänsla och sälj mer. Helt enkelt hur du kan använda din inre kompass för att göra bättre affärer och hur jobbigt det kan vara att gå emot sin inre kompass, oavsett om du väljer att göra det själv eller du tvingas till det.
I den här 12 minuter långa filmen från ”Världens Farligaste Möte” går jag igenom ett lyckat case där jag följde min inre kompass med mycket gott resultat och ett mycket misslyckat case där jag fick gå emot det jag verkligen kände och trodde på vilket sedan visade sig bli ett riktigt misslyckande.
Jag visar också på ett par andra företag som inte lyssnade på någon kompass alls och som till slut ledde till konkurs, trots att vägar in på nya marknader med nya produkter fanns om man inte hade varit så förtvivlat rädda för att kannibalisera. Ett ord som jag för övrigt tycker är mycket positivt: om du inte utmanar din egen existerande affär kommer någon annan göra det. Eller som Steve Jobs en gång uttryckte det: If you don’t cannibalize yourself, someone else will.
Så de tre take-aways som kommer i slutet av filmen är följande:
1. Våga följa din inre kompass.
2. Kombinera med annan kunskap och data.
3. Våga kannibalisera – annars gör någon annan det.
Lycka till med affärerna! Glöm inte bort din inre kompass!! Och kannibalisera!!