Det händer hela tiden nya saker kring e-handel och digitala affärer och det är ju också det som gör det så spännande och utmanande att arbeta med content marketing, marknadsplatser, SEM (Google Ads och Google Shopping), SEO och datadriven försäljning i digitala kanaler.
Jag försöker själv följa så mycket som möjligt av det som händer kring content marketing, e-handel och digitala trender och jag har gjort ett försök att samla de webbplatser som jag löpande följer för att hänga med i branschen och få nya idéer och ny inspiration kring digital marknadsföring och e-handel.
E-handel och digital marknadsföring: nyheter och olika perspektiv
Det är allt från mediehus till personliga skribenter och företagsbloggar, helt enkelt en blandning av olika perspektiv och infallsvinklar som alla följer den digitala utvecklingen och den digitala marknadsföringens framsteg och förändring.
Så vill du vara säker på att inte missa ”SEO-nyheter” eller nya spännande idéer och möjligheter inom content marketing och sökannonsering, se till att besöka ett antal av dessa sajter regelbundet.
Tips på webbplatser om content marketing, e-handel, SEM och SEO
APSIS blogg – nyheter, rapporter och tankar om den digitala marknadsföringsbranschen
Brath – SEO, SEM och content marketing
Distanskurs i e-handel – Nordic Tech Institute
Ehandel.se – mötesplats för svenska e-handlare
Ehandelsevent.se – fysiska och digitala e-handelsevent
Ehandelstips.se – intressanta artiklar för dig som arbetar med e-handel
Firstly blogg – SEO
Google Analytics Academy – Google Analytics
Hubspots Inbound Marketing-blogg – inbound marketing
Webbdagarna-bloggen – allt om digitala affärer
iProspect blogg – om SEO, SEM, mätning och analys och sociala medier
Kntnt Magasin – blogg om content marketing
Nets blogg – tips, tricks, kunskap och inspiration för att lyckas med din webbutik
Nordboost för dig som vill starta e-handel – guide steg för steg
Pontus Staunstrup – content marketing, digital strategi och sociala medier
Spoon Academy – content marketing
Sökmotorkonsult – Google, SEO och SEM
Topdog – SEO
Viva Media – blogg om digital marknadsföring, SEO och sociala medier
Poddar om content marketing, e-handel, Google och digital marknadsföring
Breakits podcast
Podd med spaningar på framtidens digitala affärer.
Datadriven produktutveckling – podcast startad 2020 (Spotify)
Podd om datadriven produktutveckling, experiment och product-led growth med Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
Di Digitalpodden
Podd om entreprenörer, riskkapitalister och digitala affärs idéer.
DigiQueens (Spotify)
För alla som älskar e-handel, en lättsmält och underhållande halvtimme med matnyttiga insikter och ämnen relevanta inom E-handel och retail.
E-handelstrender
Podd där programledaren Urban Lindstedt diskuterar med välkända e-handelsprofiler vad som är hetast och mest intressant i e-handelsbranschen just nu.
Framtidens e-handel
En podcast om e-handel av Björn Påhlman Spenger.
Jakob & Bengt: AI & E-commerce
AI-nyheter på svenska med koppling till e-handel.
Kntnt Radio
Podd om content marketing och annat som kan intressera marknadsförare och kommunikatörer.
Sökpodden
Podd från sökbyrån Pineberry med fokus på SEO, SEM och annonsering på Facebook.
Tony Hammarlund
Podd där Tony Hammarlund intervjuar branschexperter om digital marknadsföring.
Böcker om content marketing, SEO och konverteringsoptimering
Arash Gilan och Nic Staeger (2022), En djävel på e-handel
Christer Pettersson (2024), E-handel för alla
Christer Pettersson (2017), Gräv guld i dina egna kanaler
Christer Pettersson (2019), SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering för dig som vill ranka högt på Google (ljudbok)
Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup (2022), Content marketing för alla
Magnus Bråth och Michael Wahlgren (2021), Guldläge på nätet
Margareta Boström och Anna Nordlander (2023), Amazonkoden: så blir svenska företag vinnare i den amazonska eran
Michael Berman och Michael Wahlgren (2018), Bygg en pengamaskin: Google Adwords för alla
Sen finns det ju klassiker om digital försäljning som alla som driver e-handel borde läsa, till exempel Long Tail och Free av Chris Anderson.
Vad är long tail?
Long tail står för sökord med lägre volym av sökmotortrafik och är ett ofta använt
begrepp som myntats av Chris Anderson. Han delade in sökord i två grupper
(de vanliga ”head” och de med lägre volym ”tail”) och det intressanta är
att summan av de mindre vanliga sökorden vida överstiger de vanliga – så
att satsa på long-tail kan vara ett sätt att både få volym och kvalitet i din
annonsering (och även undvika de vanligaste orden som ofta är dyra).
Relaterade länkar om idéer och inspiration för e-handel
Relaterade länkar:
Ehandelstips.se – en längre artikel med tips om webbplatser, poddar och böcker
Texten är delvis hämtad från boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Boken Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på här
Gräv guld i dina egna kanaler finna också som ljudbok finns på Storytel och andra ljudbokstjänster som Bookbeat och Nextory.
Denna artikel publicerades ursprungligen 2017 och har sedan löpande uppdaterats.
Ett svar på ”Tips på inspiration kring content marketing, e-handel och SEO”