Vad är e-handel?

Ska man förklara vad e-handel är med en mening är det enligt Nationalencyklopedin ”handel med varor och tjänster över internet, vilket kan vara antingen handel mot konsument (B2C), handel mellan konsumenter (C2C) eller handel mot andra företag (B2B)”.

Jag tycker att man behöver lägga att transaktionen sker online, det vill säga att det är handel med varor och tjänster – allt från en fysisk produkt till en resa eller ett streamingabonnemang – där beställning och betalning sker digitalt.

På senare år har ytterligare två kategorier tillkommit: B2G (business to government), som handlar om försäljning till den offentliga sektorn med de regelverk som finns där, och D2C (direct to consumer) där konsumenter handlar direkt genom varumärkets egen e-handel, inte via någon återförsäljare.

E-handel i Sverige

Försäljning på nätet har pågått länge i Sverige – de första svenska nätbutikerna startade sin verksamhet redan i mitten av 1990-talet. Till exempel startade både Adlibris och Bokus nätbokhandel 1997 och redan 1995 drog Cyberphoto igång onlineförsäljning av fotografisk utrustning.

Dessa butiker är fortfarande aktiva, medan andra nätbutiker som var stora i internets linda i Sverige – som Boo.com, Boxman, Sumo.se och Toga.com – bara levde en kortare period. Att de försvann berodde på allt från tekniska missbedömningar i form av komplicerade webbutiker som krävde snabb uppkoppling till att pengarna i kassan tog slut som ett resultat av en alltför snabb expansion.

E-handel och IT-bubblan

Just Boo.com, som startades 1998 och gick i konkurs i maj 2000, var en av de största webbutikerna som försvann i den så kallade IT-bubblan i början av 2000-talet.Det var ett e-handelsföretag för mode- och sportkläder som siktade på att bli världsledande snabbt men som istället blev något av en symbol för IT-bubblan och den optimism som sprack i början av år 2000.

Antagligen var det så enkelt som att många av dessa butiker var för tidigt ute, innan tillräckligt många köpberedda kunder, enkla och smidiga betallösningar och tillräckligt snabb uppkoppling och andra viktiga faktorer fanns på plats. Plus att den strategi som många av dessa e-handlare hade – att raskt expandera och använda de pengar de hade i kassan under IT-boomen – snabbt kraschlandade när tillgången till riskkapital inte längre fanns där.

Som alltid: tajming är en oerhört viktig del av ett företags framgång, och att vara för tidigt ute med en affärsidé kan vara lika hämmande som att vara för sent ute med den.

E-handel idag

Men, idag finns alla faktorer på plats för att kunna driva framgångsrik e-handel. Det handlar bara om ditt erbjudande och din förmåga att få ut det till köpberedda kunder på nätet. Och, förstås, att få till ditt e-handelsmaskineri – så att du både får nöjda kunder och en lönsam e-handel.

Och: e-handeln i Sverige och i världen växer år för år, även om det naturligtvis kan finnas hack i kurvan – inte minst efter pandemin, en period då e-handeln växte explosionsartat.

Den långsiktiga utvecklingen är dock tydlig: e-handeln växer på bekostnad av den fysiska handeln, och det som driver utvecklingen är saker som kundernas efterfrågan på bekvämlighet (enkelt och tidsbesparande att beställa), bra sortiment och bra priser (större utbud på nätet än i en enskild butik), snabba leveranser och möjlighet att jämföra produkter och produktupplevelser (omdömen och recensioner).

Texten om e-handel i Sverige är ett utdrag ut den nya boken E-handel för alla, som utkom 28 februari i år.

Här hittar du boken:
E-handel för alla hos Adlibris
E-handel för alla hos Akademibokhandeln
E-handel för alla hos Amazon.se
E-handel för alla hos Bokus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *