Google Search Console (tidigare Google Webmaster Tools) är ett kostnadsfritt och ovärderligt Google- verktyg, som ger dig möjlighet att se hur ditt SEO-arbete går och ger dig viktig data för att jobba vidare med att optimera din sajt eller din butik.
I verktygets kontrollpanel kan du få meddelanden från Google om något är fel när de besöker din sajt. Du kan även se hur din organiska trafik från Google utvecklar sig och vilka felsidor, 404-sidor, som du bör åtgärda.
Du kan även borra djupare och se vilka sökord som presterar bäst, var de placerar sig i Googles träfflista och hur många användare som klickar sig vidare (alltså CTR, click-through rate) – du kan helt enkelt se vilka ord som inte bara rankar bra utan dessutom ger trafik till din webbplats. Och det är ju precis det du vill: att någon ser ditt innehåll i Googles träfflista och sedan agerar på detta, det vill säga klickar sig vidare.
Ibland kan SEO missuppfattas som att optimeringen tar slut när du rankar bra i Googles träfflista. Det är fel. SEO-arbetet innefattar också att få besökaren att ta steget och klicka sig vidare till din sajt eller din butik.
Jag skulle också vilja säga att trenden är det viktigaste – ”the trend is your friend”. Om du löpande ser att du får mer trafik från Google är det ett positivt tecken, och en viktigare indikation på att det går bra än att du stirrar dig blind på hur enskilda sökord presterar.
Länkar:
Till Googles sida för webbansvariga
Till Google Webmaster Central Blog
Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON
Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.
Ett svar på ”Vad är Google Search Console?”