Vad är native advertising och vad är SERP? Det finns många begrepp inom digital marknadsföring och en ordlista kan vara till hjälp för att inte gå vilse bland alla förkortningar och engelska fackuttryck.
Jag har samlat ett antal här, från L-U, och jag har tidigare publicerat två poster på temat ”ordlista digital marknadsföring”: ordlista digitala marknadsföring A-C och ordlista digitala marknadsföring D-K.
Landningssida
Kan betyda två saker: den första sida som en besökare landar på, eller en sida som är framtagen med ett enda syfte – att konvertera – och som används för exempelvis löpande kampanjer eller för att marknadsföra ett erbjudande under en begränsad tid.
Leads
Företag eller personer som på något sätt visat intresse för dina produkter eller tjänster, eller som tillhör din målgrupp och som du har kontakt uppgifter till, men som ännu inte blivit kunder. Leads är kort sagt potentiella kunder.
Länkkataloger
En sajt som sorterar länkar till andra webbplatser i kategorier och under kategorier. I Sverige var SUNETkatalogen, numera Infoo.se, först ut med att kategorisera länkar på den svenska webben.
Marketing automation
Verktyg och systemstöd för att fånga upp och vårda befintliga och potentiella kunder. Några exempel är Marketo, Pardot och Hubspot.
Native advertising
Annonser utformade som redaktionellt innehåll, vilka upplevs och ser ut som en artikel men är betalda av en annonsör. Annonserna ska helst smälta in så bra som möjligt på sidan där de visas, så native står här för ”naturlig”.
Persona
Metod för att personifiera vilka kunder och marknadssegment som utgör din målgrupp. Metoden går ut på att använda olika typer av data för att bygga typanvändare av din produkt eller tjänst. Personas är helt enkelt typkunder för dina målgrupper.
ROI
Står för Return on Investment, det vill säga avkastning på en gjord investering. För att erhålla ett positivt ROI på exempelvis din annonsering eller din satsning på content marketing ska det du får ut vara större än din insats, dvs. intäkterna ska vara större än kostnaderna.
SEM
Står egentligen för Search Engine Marketing, det vill säga sök motormarknads föring, men används numera som en samlande term för alla de köpta aktiviteter du genomför i syfte att erhålla trafik från sökmotorer, till exempel Google AdWords och Google Shopping.
SEO
Står för Search Engine Optimization och används som en samlande term för alla de aktiviteter du genomför i syfte att förbättra din ranking och din synlighet bland de organiska och obetalda resultaten hos sök motorerna – helt enkelt ditt arbete med din webbplats för att hamna så högt upp som möjligt i Googles träfflista.
Sitewide
En sitewidelänk är en länk som syns på alla – eller åtminstone väldigt många – sidor på en webb plats. Det kan till exempel vara en sidfotslänk eller en så kallad blog roll, där en bloggare länkar till andra bloggare i sidomenyn på sin blogg.
SERP
En resultatsida på en sökmotor, står för Search Engine Result Page. Omskrivs ibland som SERPen, till exempel ”nya funktioner i SERPen”.
URL
Webbadress, helt enkelt det som står i översta fältet på din webbläsare. Står för Universal Resource Locator.
UX
User experience, det vill säga användarupplevelse. Används rätt ofta synonymt med UXdesign, som avser det arbete som läggs ned på att förbättra användarnas upplevelse av till exempel en sajt eller en webbutik, eller egentligen vilken produkt eller tjänst som helst.
Här hittar du en längre ordlista över begrepp inom digital marknadsföring.
Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON