En ljudbok om marknadsföring: vad kan vara bättre än att lära sig nya saker samtidigt som du promenerar, joggar eller kanske påtar i trädgården? Men: så verkar inte svenska förlag – och svenska ljudbokslyssnare – tänka. I alla fall inte än.
I princip alla nya titlar bland ledande författare som skriver skönlitteratur finns som ljudbok, exempelvis alla de 20 titlar som låg på topplistan under första kvartalet 2024 – allt från Till offer åt det okända av Anna Jansson till Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin.
Årets marknadsföringsbok 2024
Bland de 16 böcker som i september 2024 var nominerade till Årets Marknadsföringsbok (som i november varje år utses av Sveriges Marknadsförbund) är situationen helt annorlunda: endast två finns tillgängliga som ljudbok. Två!
Och en av dem råkar dessutom var en bok jag själv skrivit (och jag vet, jag brinner för ljudböcker, men jag hoppas och tror att jag inte är den enda).
Vad beror skillnaden på?
Ja, hur kan det vara så stor skillnad på skönlitteratur och fackböcker inom ett ämne som marknadsföring?
Jag antar att det helt enkelt är en ekonomisk fråga (det kostar en hel del att ta fram en bra ljudbok) för jag tror inte det finns en brist på intresse hos de som tar del av ljudböcker – precis som med poddar föredrar vissa att lyssna, medan andra hellre vill läsa eller se något rörligt.
En annan teori är förstås att det är svårare att göra en bra ljudbok av en tryckt förlaga inom försäljning och marknadsföring, som kanske innehåller bilder och diagram och annat som inte är så lätt att göra om för ett ljudformat.
Framför allt tror jag dock det handlar om ett samspel mellan författare och förlag (för lyssnarna och läsarna finns där) – det handlar helt enkelt om att göra om den tryckta boken så den blir 100 % intressant som ljudbok.
Eller kanske ännu hellre: tänka ljudbok först. Precis som man nu för tiden tänker mobil återgivning först när man jobbar med webbutveckling, den gamla formen av presentation (desktop) får helt enkelt hänga med som andra prioritet.
Hur gör man en bra ljudbok om försäljning och marknadsföring?
Eller frågan kanske snarare är: hur gör man en fackbok intressant när det inte handlar om att en skådespelare eller en riktigt vass uppläsare levandegör en historia (som till exempel är fallet med populära inläsare som Jonas Malmsjö, Katarina Ewerlöf och Stefan Sauk)? Utan när det istället är innehållet som ska tala.
Jag har fyra titlar ute som ljudbok och jag har varit engagerad i framtagandet av tre (Storytel Brief-versionen tog Storytel fram själva, även om jag fick läsa den förkortade versionen innan den lästes in) och här är några tankar och erfarenheter jag har:
1. Jag tror det bästa är att läsa in boken själv (om man kan). Jag har gjort det en gång och det är även den bok som fått högst betyg: SEO för alla. Det är helt enkelt så mycket fackuttryck och kontext att ta hänsyn till att jag tror författaren själv är bäst lämpad att få fram boken i ljudform.
2. Undvik till varje pris att läsa in den tryckta versionen rakt av. Du måste komma på ett bra sätt att i ljudform beskriva det du i boken lät en bild, en graf eller kanske en skärdump återge. Jag tycker att jag i min senaste bok – E-handel för alla – lyckats rätt bra med det, men det finns alltid rum för förbättring.
3. Tänk på att ljudboken ska leva länge, sannolikt betydligt längre än den tryckta versionen. Varför är det så? Jo, en fackbok kan uppdateras och justeras i omtryck eller nyutgåvor, men att se nyutgåvor av ljudböcker är en annan sak (och det är mig veterligen inte vanligt).
Jag gjorde så här med min senaste bok: boken fick komma ut i tryckt utgåva först, men jag lät förstås ett antal personer provläsa innan. Tillsammans med den återkoppling jag fick från de första läsarna som sedan läste boken efter utgivning justerade jag texten något inför framtagandet av ljudboken (som kom ut tre månader efter den tryckta versionen). Men, som nu förhoppningsvis kommer vara den bästa och mest aktuella versionen av boken – och därmed kommer den hålla länge.
4. Och till sist, om du ska låta någon annan läsa in boken (vilket jag själv, tvärtemot mitt eget råd, gjorde med min senaste bok – framför allt på grund av tidsbrist): se till att vara med och välja vem som ska vara inläsare. Och se till att få prata med inläsaren så att hon eller han får rätt förutsättningar (och kontext) för att kunna läsa in en bok som är utanför deras vanliga kompetensområde.
Mina ljudböcker om digital försäljning och marknadsföring
Gräv guld i dina egna kanaler (2017) – Storytel
Storytel Brief-version av Gräv guld i dina egna kanaler (2018) – Storytel
SEO för alla (2019) – Storytel
E-handel för alla (2024) – Storytel
Artikel skriven 30 juni och uppdaterad 19 september 2024.